Fristende og fargerike fisk- og sjømatmiddager

Setter du en av disse rettene på bordet blir kanskje til og med sjømatskeptikeren overbevist.

Fisk er noe av det beste du kan spise, både med tanke på smak og helse. Innfør fiskemiddag fast en dag i uken som et minimum. La deg inspirere til å lage fiskemiddager med tips og retter vi har samlet her.

Fisk eller sjømat til middag trenger ikke være kjedelig, og det er heller ikke så vanskelig å lage! Hva med en fiskeburger med godt tilbehør eller hjemmelagde fiskepinner? 

Tilberedning
Det er viktig at man ikke varmebehandler fisken og sjømaten for lenge, da blir den fort tørr og smakløs. Mange fisketyper tåler i tillegg mye smak og du skal derfor ikke være redd for å krydre fisken. Smak deg frem med urter, hvitløk, chilli og soyasaus.

Tining av fisk
Det går fint å bruke tint fisk i mange av våre oppskrifter. Frossen fisk kan tines i kjøleskapet over natten. Men det beste resultatet får du hvis du tiner fisken raskt i kaldt vann, da blir den saftigere og beholder den gode smaken. Legg fiskefiletene i en tett plastpose, press ut luften og lukk posen godt igjen. Fyll opp vasken eller en bolle med kaldt vann og legg posen i vannet. La fisken ligge i 20-30 minutter, eller til den er tint.

Fisk er sunt!
Det er mange helsefordeler ved å spise fisk og sjømat, men det er ikke bare sunt – det er godt!
Flere studier viser at et regelmessig inntak av fisk i kostholdet har en gunstig effekt på helsen. Fisk inneholder lite fett, og fettet det består av er hovedsakelig flerumettede fettsyrer. I tillegg er fisk en utmerket proteinkilde og bidrar til sporstoffer som sink og fluor. Fisk og sjømat anses som en spesielt viktig kilde til vitamin D, jod og selen. Særlig oljete fisk er rik på omega-3 fettsyrer, som virker beskyttende mot hjerte og karsykdommer . 

Fisk og sjømat er en viktig del av et balansert kosthold og det er anbefalt å spise minst 3 porsjoner fisk pr uke, hvor av to er fete fisketyper.

kilde: mathjelpen.no

Relatert innhold