Wok i vei

Wok er en matlagingsteknikk fra Asia som har blitt populær over hele verden. Det er enkelt å woke i tillegg til at det er sunt. Mørt kjøtt fra storfe, kylling, svin eller lam er fint å bruke i wok. Men du kan også bruke fisk og skalldyr som f.eks. laks og reker. Om du velger en vegetarisk variant, men likevel ønsker noen andre teksturer i woken kan du tilsette nøtter, nudler eller tofu.

Å woke er enkelt, og det er en fin måte å spise mere grønnsaker på. Men før du starter å woke er det viktig å forberede seg;

1) Skjær opp alle ingrediesene i forkant, kjøttet bør kuttes i strimler og fisk i biter, kutt opp grønnsaker i passende biter (viktig at de er nogenlunde like store biter)
2) Tilbehør som ris eller nudler kan kokes opp mens du woker kjøtt og grønnsaker. 
Husk å tilpasse koketiden til wokingen, slik at maten blir ferdig til samme tid.
3) Varm pannen før du har oppi olje, og viktig at du bruker en olje som tåler høy temperatur (for eksempel rapsolje)
4) Legg alle ingrediensene tilgjengelig for hånd før du setter i gang selve wokingen som ferdigkuttede grønnsaker, saus, krydder og annet du ønsker å ha oppi woken.
5) Ved woking bruker man veldig varm olje, ha gjerne et stort nok grytelokk for hånd i tilfellet uhellet skulle være ute. Lokket vil raskt og effektivt stanse oksygentilførselen, slik at flammene kveles.

Slik woker du;

1) Varm opp woken og tilsett deretter oljen. Oljen vil da spre seg lettere og ingrediensene vil ikke klistre seg til gryten.
2) Fres kjøttet raskt i woken til det er pent gyllent. Hvis det er mye kjøtt bør det stekes i flere omganger. Ta kjøttet ut av pannen.
3) Tilsett grønnsakene i naturlig rekkefølge, de som trenger lengst tid først. La ikke grønnsakene være for lenge i woken, da mister de sin sprøhet.
4) Når du woker, er det viktig å røre – ikke la råvarene ligge stille i panna (derav begrepet "stir-fry" = røresteke) , og ikke ha de i panna for lenge.
5) Ha kjøttet tilbake i woken sammen med eventuelt nudler og tilsett saus, og bland forsiktig sammen.

En wok-rett bør serveres med en gang. Skal du servere med ris til og ikke nudler, serveres risen i en egen bolle ved siden av.  

Du kan woke selv om du ikke har en egen wok-panne. men fordelen med wokpanne er at man bruker mindre olje enn i en vanlig stekepanne eller gryte. 

Her har vi samlet noen oppskrifter, så da er det bare å woke i vei!

Relatert innhold

Rask wok med lam og nudler

Lammeskav er perfekt å steke i wok. Med grønnsaker, nudler og woksaus blir dette en kjempegod middagsrett med mye smak. Et hint av julekrydder setter gir også litt julestemning.

Rask wok med svinebiff

Dette er en fargerik og fristende middag for store og små. Knasende sprø grønnsaker og strimlet svinebiff blir til en mager og god hverdagsrett.

Kyllingwok

Wok i vei, dette er både godt, raskt og magert.

Wok med laks

Laks i wok sammen med grønnsaker er en enkel middagsrett som smaker kjempegodt. Her kan du variere med grønnsaker etter eget ønske.

Nudler og svinekjøtt i wok

En spenstig wok med en god blanding av crispy grønnsaker, nudler, svinekjøtt og nøtter. En fullverdig middagsrett som hele familien vil like.

Nudelwok

Dårlig tid? Hvorfor ikke "woke"? Nudelwok er et lett måltid som enkelt kan tilpasses til flere skulle man få uventet besøk.

Epler i wok

Epler er kjempegodt å bruke i wok. Her har vi laget en middagswok med kylling, chili og andre grønnsaker hvor epler gir den lille ekstra pikante smaken på woken.

Lam i wok

Benfritt lammekjøtt egner seg utmerket til wokking. Dette er en rask rett med strimlet lammekjøtt. Perfekt både på en travel hverdag, og som en koserett i helgen.

Scampi med koriander-chilisaus

Å tilberede grønnsaker i wok er både raskt, sunt og billig. Putt i det du liker best, og tilsett gjerne litt fisk, eller som her scampi. Med nudler, ris eller pasta til blir dette et herlig måltid.

Wokpanne med kylling

Ved å tilberede grønnsaker i wok mister de minimalt av vitaminer når du varmebehandler dem. Hvorfor ikke prøve denne smakfulle og sunne varianten med grønnsaker og kyllingstrimler?