Ett godt råd fra en god nabo

Som god nabo, ønsker vi også å bidra med gode råd. Og et slikt råd er å spise mer frukt, bær og grønnsaker. For ikke bare smaker det godt. Det bidrar også til god helse.

Ifølge helsemyndighetene forebygger «5 om dagen» livsstilssykdommer som overvekt, diabetes type 2, hjertesykdom og visse former for kreft. Dette fordi frukt og grønnsaker inneholder mange viktige næringsstoffer som kroppen din trenger. Ja, og så bidrar disse sunne fristelsene også til mye matglede og flotte farger i fruktskålen, matpakken og på middagstallerkenen.

Ett av Joker sine bærekraftmål er å bidra til et bedre kosthold til befolkningen. Kort fortalt dreier det seg om å selge MER av det som er sunt og bra for helsen, og MINDRE av det som vi bør kutte litt ned på. Og nå ønsker vi å inspirere deg til å kjøpe mer frukt og grønnsaker. Derfor sørger vi for at frukt- og grøntavdelingene våre skal bugne av deilige fristelser. Og for at du også skal la deg friste før du kommer inn i butikken, har vi dekorert veggene på utsiden av butikkene med fristende og fargerike plakater med frukt, bær og grønnsaker i alle regnbuens farger. Du vil også hver uke finne gode tilbud på frukt, grønnsaker eller bær.

La deg friste. I dette heftet gir vi deg gode, litt sunnere oppskrifter, på blant annet en rekke
vegetarretter. Felles for oppskriftene er at rettene bugner av ferske grønnsaker, frukt eller bær.

Vi har laget el digital oppskriftehefte på 60 sider, som du kan laste ned her!

Bidrar til bedre helse og livskvalitet
For voksne er "5 om dagen" det samme som 500 gram frukt og grønt, veid uten uspiselig skall, skrått og steiner som ikke spises. En frukt tilsvarer vanligvis en voksenporsjon.

En barneporsjon er en håndfull frukt og grønt, målt med barnets egen hånd. For en ettåring kan "5 om dagen" være 150 gram tilsammen. Når barnet blir fem år vil det kanskje trenge 300 gram frukt og grønt. Barn over 12 år kan spise voksenporsjoner av frukt og grønt.

Kostfiber i frukt og grønt
Visste du at det er mye kostfiber i grønnsaker, belgvekster, frukt, bær og nøtter? Gode kilder til kostfiber finner du i rotgrønnsaker, løk, epler, pærer, druer, plommer, bringebær, kiwi og andre frukter med spiselige steiner og frø.

Kilde: bama.no

Relatert innhold

Slik bruker du opp brune bananer

Slik bruker du opp brune bananer

En moden banan blir gjerne brun i skallet, men det betyr på ingen måte at den ikke kan spises. Faktisk er det mange som synes at bananen er på sitt aller beste når de brune flekkene begynner å dukke opp på den gule skallet.

Nøkkelhullet gjør det enklere å velge sunt

Nøkkelhullet gjør det enklere å velge sunt

Velger du nøkkelhullmerkede matvarer spiser du mindre fett, sukker og salt, og mer fiber og fullkorn. Det er bra for helsen!

Les mer her