September – start turen hos Joker Vaset!

Vaset ligger midt i Valdres Natur- og Kulturpark og er derfor et eldorado for alle turglade.

Her finner du et fantastisk kulturlandskap med åpne støler og flott utsikt, hvor du fint kan kombinere vandring med sykling. Og starter du turen hos Joker Vaset og kjøpmann Harald Lasskogen kan du også kombinere turglede med spiseglede. Her finner du blant annet et stort utvalg av god lokalmat fra mange ulike Valdres-produsenter.

Om turen
Dette er en middels krevende fottur. Det betyr at turen passer for deg som har grunnleggende turferdigheter og er i normal fysisk form. Turen én vei er på 5 kilometer, 262 høydemeter totalt og tar ca. 2 timer.

Fra Joker Vaset til Valdres Natur- og kulturpark
Følg veien fra Joker mot Ulnes kirke og følg skilt til Panoramavegen og Vaset. Gå til venstre mot Gomobu, bomveg. Parkering ved Gomobu Fjellstue. Følg veien videre oppover til fots i ca. 100 meter. Ta av på sti til høyre og etter 100 nye meter, til venstre. Ved vanntårnet, hold til høyre og fortsett mot utsiktspunktet ved Sauhølen (tjern). Følg blåmerket sti i lett terreng inn mot Simlehøvda/Semlehovda (1053 moh). Følg stien til venstre mot Valtjern og forsett på stølsveien i 400m. Ta til høyre ved kiosken. Etter 200 meter, ta til venstre og gå over broa.

Følg stien vestover langs Valtjernet til du kommer til stikryss/grind. Følg sti merket «Nøsen 7 km», via Gullberghøgda, (1046 moh med flott utsikt mot Kinnholt). Rett før Kinnholt, ta av til høyre, 180 grader, mot Langeberg. Stien runder Storhaug (1074 m). Opp til Langeberg følger stien merket skiløype. Fra Langeberg, (1036 moh), følg sti østover, over Langemyre og tilbake til Gomobu.

For turkart og mer info, se ut.no (https://ut.no/turforslag/1112170691)