- Støtten bidrar til å gjøre en forskjell

Hittil i år har kundene til Joker bidratt med over en million kroner til Røde Kors gjennom Pantelotteriet. Denne støtten bidrar til å gjøre en forskjell for andre mennesker, og her kan du lese mer om hva midlene går til.

Når du deltar i Pantelotteriet, støtter du Røde Kors’ arbeid, også i ditt nærmiljø. Visste du at halvparten av midlene Røde Kors mottar fra Pantelotteriet går til lokalforeningen der hvor pantemaskinen står plassert? Dette er historiene om noe av det panten din går til:

Aktiviteter for barn og unge
– Mitt mantra er å se ungdom for menneskene de er, ikke bare spetakkelet de finner på. Når vi er i studio sammen, mellom linjene i teksten, og det som kommer frem når vi prater, er at det egentlig er en skikkelig fin gutt som bare har vokst opp i et tøft miljø.

Musikkgründeren Jonathan Castro står bak HipHop 101. Dette er musikktilbudet han selv manglet da han vokste opp på Haugenstua i Oslo. Tre dager i uken gir Jonathan ungdommer studiotid og opplæring i musikkproduksjon på Fellesverket Sentrum. 

Her kan du lese mer om Fellesverket.

Aktiviteter for ensomme
Annenhver uke tar Lene Kuløy med seg hunden Delina og går på besøk til Christian. De har møttes i litt over ett år, og planlegger å fortsette i overskuelig fremtid.

Hun startet som besøksvenn fordi hun hadde ledig tid, og ønsket å gjøre en forskjell i noen andres hverdag. Med tiden har de utviklet et helt vanlig vennskap. Lene og Christian har kontakt på sms og telefon flere ganger i uken, også når de ikke treffes. Det synes begge to er veldig koselig.

Besøksvenn med hund er et tilbud for mennesker som av ulike grunner ønsker mer sosial kontakt med andre mennesker. Å ha besøk av firbente venner har en helsemessig positiv effekt på mennesker, både fysisk og psykisk. Å få besøk av en hund sammen med eieren, gir stor glede i hverdagen til mennesker som trenger det.

For Christian betyr det mye å få besøk av Lene og Delina. Han synes det hjelper på psyken, og føler seg mye mer avslappet etter et besøk. Selv hadde han et stort ønske om besøk av en hund med eier, og tok kontakt med sin lokale Røde Kors. Det anbefaler han flere å gjøre, dersom de kjenner et behov for det.

– Jeg blir rolig av å klappe på Delina og ha henne rundt meg. Delina stiller ingen spørsmål, hun bare er der. Dette er et tilbud jeg tror kan være bra for flere.

Her kan du lese mer om å bli besøksvenn med hund.

Hjelpekorps
Magdalene Langset og Tom Natland Fagerhaug i Trondheim Røde Kors Hjelpekorps har lang erfaring med å søke etter folk som har gått seg bort eller skadet seg i fjellet. Dette gjelder som oftest friske og aktive personer som har vært uheldige.

Men så kom 12. mars 2020, og de fikk et helt nytt oppdrag. En ny pasientgruppe.

– Det som er så spesielt med å kjøre ambulanse, er at du kommer så nært folk. Du møter en fremmed, men får nære samtaler. Vi ser mye ensomhet nå, sier Magdalene.

For da pandemien brøt ut, begynte Tom og Magdalene med suppleringskjøring for helseforetaket, i tillegg til beredskap på søk og redning. På det meste har Hjelpekorpset i Trondheim kjørt pasienter syv dager i uken for St. Olavs hospital for å avlaste ambulansetjenesten. På den måten kan de operative ambulansene fokusere på mer akutte oppdrag. I løpet av 2020 har frivillige fra Røde Kors hatt over 3430 oppdrag med beredskapsambulansene.

Magdalene og Tom slutter vanligvis i jobbene som biolog og sivilingeniør klokken 16.00. Tross barn og familieliv skal de kjøre ambulanse i kveld fram til klokken 23.00. Det har de gjort i over ett år.

– Vi er i Røde Kors, og dette er en del av samfunnsoppdraget vårt. Vi bidrar i katastrofer. Nå var Norge og resten av verden i en krisesituasjon, og da må vi bidra, sier Tom.

Les mer om Hjelpekorpset her
-----------------------------------------------------------------------------

Takk for din støtte!
Støtten fra Jokers kunder har økt med hele 83 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. 

– Sammen utgjør vi en forskjell for titusenvis av mennesker. Takk for at du trykker på Røde Kors-knappen når du panter, sier Ann Christin Håland, Key Account Manager for Næringsliv og samfunnsansvar i Røde Kors.