Brokkoli - en bukett med gode næringsstoffer

Lær deg å bruke den grønne næringsbomben.

Brokkoli er en av de mest næringsrike grønnsakene vi har, og inneholder mer C-vitamin enn appelsiner. Likevel har den grønne knollen fått på seg et rykte som litt kjedelig, det håper vi å motbevise.

Brokkolien har ikke bare en nydelig farge, men også god smak. Bama beskriver den på følgende måte; «mild kålsmak, en anelse bitterhet kombinert med sødme». 

For å lykkes med brokkoli er det viktigste at du ikke varmebehandler den for lenge, noen få minutter i kokende vann er nok. Bruker du den i wok bør brokkolien være noe av det siste du legger i pannen slik at den ikke blir stekt for lenge. 

Brokkolien kan også gjerne nytes rå, for eksempel i salater. Ønsker du å få frem den knallgrønne fargen kan du putte brokkolibukettene i kokende vann i noen sekunder før du har de over i isvann. 

Relatert innhold

Brokkoli- og pastagrateng

Dette er en 'alt-i-ett'-form med bl.a. brokkoli som er rask og enkel å lage og som i tillegg smaker utrolig godt. Fullverdig middag på en-to-tre.

Salat med poteter, brokkoli og dill

Dill er en gammel krydderurt som til alle tider har vært mye brukt. Her har vi den i en deilig salat sammen med poteter, vårløk og brokkoli.

Mos med brokkoli

Server rykende varm mos med brokkoli og poteter til middag. Og sett en ekstra spiss på den med noen ristede pinjekjerner over, om du vil.

Pasta med brokkolisaus

En rask vegetar pastarett med masse smak og farge lager du enkelt ved å tilsette brokkoli, soltørkede tomater, spicy krydder og crème fraîche. Enklere og bedre blir det ikke!

Laksegrateng

LakseGLADteng! Makaroni, brokkoli, hvit saus og glade laksebiter. Tirsdagsmiddag, onsdagsmiddag, barnas favoritt, blåse på første biten og smeltet smør på!

Kyllingfilet med spicy ris og brokkoli

Kylling, kjærlighet og mango! Lukk øynene ved første munnfull.

Stekt ris med ananas

Stekt ris er perfekt som middagsmat på en hverdag, særlig om man har ris til overs fra en annen middag. I risen har man rett og slett det man skulle ha for hånden. I denne vegetar varianten har vi brokkoli, aspargesbønner, rødløk og cashewnøtter.