Kassamannen som kunne slå seg på kassa som en av Norges hyggeligste

Hvert år kårer ukebladet Hjemmet Norges hyggeligste kassamann eller kassadame. I år er Trond Aksel Jørgensen hos Joker Gamlebyen finalist i kåringen.

Gamlebyen er en bydel i Oslo med lang historie. Trond Aksel – eller bare Trond – som alle kundene kaller ham, har også lang historie som kassamann i butikken. I snart et kvart århundre har han gjort handleturen til en trivelig tur for alle som er så heldige å ha han og butikken han jobber i som god nabo. Og apropos lang historie. Trond følger opp en gammel tradisjon der kassamannen eller kassadamen i nærbutikken var en sentral person i lokalmiljøet. En som kjente alle som kom innom butikken, som visste hva de ville ha og som hadde oversikten over det som skjedde i nærmiljøet.

Har kjent kundene helt fra bleiestadiet
Etter å ha jobbet i samme butikk i en årrekke har den over gjennomsnittet hyggelige kassamannen hos Joker Gamlebyen fått et helt spesielt forhold til mange av kundene.

Akkurat som kundene har fått et helt spesielt forhold til Trond. Mange av kundene har han fulgt nesten på daglig basis helt fra de besøkte butikken for første gang som spedbarn og så videre gjennom barnehagestadiet, skoleårene, studentårene og til de nå er i full jobb.

– Ja, det er flere av kundene her jeg har sett vokse opp. Og de som besøkte oss i bleier for et par tiår siden, kommer vel snart innom for å kjøpe bleier til sine egne, barn, smiler Jørgensen.

Og skulle noen av kundene hos Joker Gamlebyen faktisk bli gravide – eller det er noen andre store eller små hendelser i livene deres, så får Trond vite om det. For det han ikke vet om kundene og nærmiljøet, det er ikke verdt å vite. Og siden Trond er på fornavn med kundene og både vet hvor de jobber, går på skole og hva de liker til middag, går praten mellom kassamann og kunde som mellom to gode naboer.

– Mange av kundene tar seg tid til å prate på handleturen og flere av dem ser nok på praten som like nødvendig som varene de handler inn, forklarer Jørgensen.

Norges hyggeligste tilbakemeldinger
Ikke bare er Trond over gjennomsnittet hyggelig. Han er også kledelig beskjeden – og er derfor lite opptatt av å skryte av seg selv og hva han bidrar med. Men det er nok av andre som skryter av ham. Her er det noen av kundene hans sier:

«Trond er alltid så utrolig hyggelig og imøtekommende. Han kjenner igjen kundene sine og slår gjerne av en prat. Han pakker inn varene dine i poser før du har rukket å tenke tanken selv».

«Trond snakker hyggelig med alle kunder og vet om alt som skjer i nabolaget. Ja, han er rett og slett som en levende lokalavis. Han har også båret mat opp og ned bygårdstrapper til eldre og koranasyke i to år nå, uten å miste smilet».

«Trond er et kjent og kjært fjes for alle i nabolaget. Han bodde her i samme gate selv i mange år, men har nylig flyttet inn i sentrum. Der ser han en del mennesker som ikke har det bra. Etter avtale med sjefen får han lov til å ta med bakverk hjem, bakst som ikke er blitt solgt i løpet av dagen. Dette gir han ut til mennesker som har det vondt og sårt og trenger en positiv opplevelse». 

«Trond kjenner alle i gata i storbyen Oslo. Han ser alle, hilser på alle og er hyggelig og blid. Om det er lenge siden han har sett meg, så lurer han på om det går bra. Han er en nedpå, ujålete type, full av kjærlighet til alle. Ingen over, ingen ved siden. Alle legger merke til ham. I min frisørsalong rett over gata, så har jeg sagt til mine ansatte; vi trenger alle bare å være litt Trond, så får våre gjester topp behandling. Han inspirerer andre til å løfte blikket og se folk i øya.».

1400x1000px_Joker Gamlebyen_02.jpg

Stolt over Gamlebyens stolthet
Ifølge Tronds sjef, kjøpmann Kamran Amin, regnes Trond nærmest som en kjendis i området og han er stolt over å ha ham som ansikt utad og ansatt i butikken sin.

– Vi alle i Gamlebyen er stolte av Trond. Og for oss i butikken er det motiverende å ha ham som kollega. Trond er alltid tilgjengelig og sier aldri nei. Han fortsatt i veldig godt humør etter å ha vært her så lenge, sier Amin.

Kjøpmannen forklarer også at det er Trond som står for opplæringen av nyansatte og at han også er høyt verdsatt av sine kolleger.

– Vi håper at Trond blir her hos oss i fremtiden og fortsetter å gjøre den flotte jobben han gjør i dag, avslutter Amin håpefullt.