Feriedestinasjonen og fjerdegenerasjonen

Per-Willy Drageset er fjerdegenerasjons kjøpmann i turistbygda Loen. Takket være et høyt servicenivå, har Joker Loen blitt en slags turistattraksjon i seg selv.

Under den mektige Jostedalsbreen, helt innerst i Nordfjord i Vestland fylke finner du Loen – den vesle bygda med de store opplevelsene. Her har familien Drageset holdt det gående med butikkdrift helt siden 1896. I dag er det Per-Willy som driver butikken på 35. året. I tillegg til å gi bygdefolket det de trenger av varer gjennom året, gir han også turister fra inn og utland det de trenger av påfyll for å nyte alle naturopplevelsene bygda har å by på.

En smule bakehistorie
Det var Per-Willys oldefar, Jon Drageset, som startet landhandel og bakeri i Loen i 1896.

– Å drive landhandel på slutten av 1800-tallet er vanskelig å sammenligne med å drive en moderne Joker-butikk i dag, sier Per-Willy.

Og han har nok et godt poeng der. Oldefar Jon kunne for eksempel ikke lokke med Ukens Joker, Helgekupp og 5 % Trumf-bonus på mandagene. Men nystekt brød derimot.

 – Nystekt brød kunne oldefar by folk i bygda på hver dag, ettersom han startet opp en kombinasjon av landhandel og bakeri. Og da vi fikk på plass ovnen i butikken vår og kunne tilby rykende ferske brød til alle fra morgen til kveld, var på sett og vis ringen sluttet, sier Drageset med et smil.

Fra trang start til trippel utviding
– Jeg overtok butikken da jeg var 21 år og ikke helt klar over hva som ventet meg. Men det lå vel i dagen at jeg skulle overta, så da var det bare å sette i gang, sier Per-Willy.

Han forklarer at det var mye prøving og feiling i starten, men at han sammen med gode medarbeidere deretter sakte, men sikkert har utviklet butikken.

– Nå kan jeg heldigvis leve av butikkdriften, men i starten var jeg blant annet avisbud ved siden av kjøpmannsjobben. Jeg har hele tiden vært tydelig på å utvikle butikken og tenke langsiktig. Og resultatene har bedret seg hvert år. Om man ikke satser, så blir det ingen utvikling – og da forsvinner kundene fort. Derfor har vi utvidet butikken i tre omganger – nå sist i 2017.

1400x1000px_loen_01.jpg

The good neighbor
Selv om Joker Loen også er en «vanlig» Joker-butikk, er det lite tvil om at sommeren er den aller viktigste perioden for butikken.

– Legger vi sammen omsetningen fra juni til august, så står nok de månedene for rundt 40 % av omsetningen. Og dette er ganske stabilt uansett vær, selv om innkjøpene varierer utfra været. Når det er varmt og fint, så selger vi mer siden folk unner seg mer i varmen, forklarer Per-Willy.

Joker Loen er et naturlig utgangspunkt for mange aktiviteter i og omkring denne idylliske plassen. For eksempel Loen Skylift som tar deg opp til 1000 meter høyde på fem minutter. En annen stor attraksjon er klatrestien Via Ferrata, for den som ønsker en mer utfordrende vei oppover.

Og turistene vet å verdsette Joker-butikken og den alltid gode stemningen og hjelpen de får i butikken.

– I sommermånedene snakkes det all verdens språk i butikken og ofte må jeg og medarbeiderne mine trå til som turistverter og fortelle litt om de mange turistaktivitetene bygda har å by på. Og da er ikke det alltid at nordfjorddialekten min holder mål, så da blir det gjerne å slå om til engelsk eller å dra på med et par tyske gloser om det må til, forklarer Per-Willy.

1400x1000px_loen_03.jpg

Lojale lokale
Selv om sommeren er aller viktigst for Joker Loen, består året som kjent av ni måneder til. Og de 700 fastboende vet å sette pris på butikken sin – og Per-Willy vet å sette pris på de lokale som støtter lojalt opp om butikken sin.

– Det er godt å føle at butikken blir verdsatt i lokalmiljøet. Det er absolutt den viktigste grunnen til at jeg har orket å holde på med dette i så mange år – ansvaret jeg føler for å opprettholde liv i bygda. Dette er jo den eneste sosiale møteplassen som er åpen hver dag hele året, avslutter fjerdegenerasjons kjøpmann og førsteklasses turistvert, Per-Willy.

1400x1000px_loen_04.jpg