Ble en nøkkelperson da nøkkelen var gjenglemt

Blant hyttefolk og bygdefolk blir kjøpmann Harald Lasskogen hos Joker Vaset omtalt som den ultimate «Ja, det kan vi hjelpe deg med-mannen».

Vaset er et populært hytteområde i Valdres i Vestre Slidre kommune, og Joker-butikken er ikke så rent lite populær den heller. Her får man tak i det meste man trenger til sitt hytteopphold og en service et høyfjellshotell verdig. Med butikkens unike fjellservice ønsker kjøpmann Harald Lasskogen å yte det lille ekstra for kundene. Og ikke sjelden opplever kundene at han også yter «det store ekstra».

Fra skiglede til skivrede
En hytteeier hjemmehørende i Oslo hadde en vinter tatt med seg hele storfamilien til hytta. Der skulle de kose seg med hytteliv og skigåing. Alle skiene var trygt plassert i et stabbur på hyttetomten. Skiføret var topp, men stemningen gikk til bunns da det viste seg at nøkkelen til stabburet lå igjen hjemme i Oslo. Hytteeieren forsøkte først å file låsen med alle tilgjengelig verktøy, men hadde ingen suksess med dette. Han vurderte så om han skulle kjøre de over syv timene det tar tur-retur Oslo for å hente nøkkelen. Men så kom han på at det kanskje fantes en mer nærliggende løsning.

Hadde en Joker i ermet
Hytteeieren hadde en Joker i ermet. Fra før av visste han nemlig at kjøpmannen hos Joker Vaset er ekstraordinært opptatt av å yte service til kundene sine. Det hadde han også selv fått oppleve.

En gang tidligere hadde han etter et hyttebesøk glemt skinnposen til minstemann som skulle i barnehagen dagen etterpå. Han kontaktet kjøpmannen som har ekstranøkkel til hytta, og han fikk hentet skinnposen, kjørt den til Fagernes og sendt den med Valdresekspressen retning Oslo – slik at de hadde den samme kveld.

Så derfor var det ikke unaturlig at han nok en gang ringte Harald for å søke råd.

Kjøpmann og jernmann
– Jeg sa til hytteeieren at han skulle gi meg 20 minutter. Jeg tok varebilen og tok med en sag for å sage jern, forklarer Lasskogen.

Det var en spesiell lås, så kjøpmannen kuttet den og skar over med vinkelsliper. Og ikke nok med det. Harald hadde også med en ekstra lås i lomma slik at stabburet kunne holdes låst.

– Den låsen kunne hytteeieren få lov til å betale neste gang han var innom butikken, sier kjøpmannen med et smil.

Dermed ble det glade skidager på hele gjengen takket være godt naboskap og en god vinkelsliper.

1400x1000px_vaset_02.jpg

Facebook som hyttebok
Nevnte hytteeier er bare en av mange som er svært takknemlige for å ha Harald og Joker Vaset som god nabo. Siden hyttebutikken ikke har noen hyttebok der besøkende kan skrive ned sine opplevelser rundt besøket, brukes heller butikkens Facebook-side hvor man kan lese ting som:

«Super butikk, og alltid god hjelp å få av Harald og de andre».

«Ingen over og ingen ved siden av når det gjelder service»

«Veldig fornøyd med butikken og servicen. Jammen tryllet han frem et hengerlass med jord da vi trengte det og»

«Beste butikken og alle tiders ansatte! Ingen ting er vanskelig – alt fikses for oss! Tusen takk»

«Hyggeligere og mer serviceinnstilt kjøpmann finnes ikke».

«Jeg manglet kjetting med krok for å koke suppe over bålpanna. Lurte på om de hadde slikt. Nei, sa’n Harald, «men me tek denna tå dei bålpannun so står utstilt. Og so bestille e ein ny kjetting om måndan.» Vi ble nesten målløse! Maken til holdning og service! Harald og de andre på Joker Vaset er enestående! 6 på terningen!» 

God kontakt gir godt naboskap
Harald forteller at det som distriktsbutikk er viktig å etablere kontakt.

– Det er viktig å skille oss ut ved å få kontakt med hyttefolket, både som kjente i området og for videreformidling. Da må vi være fremoverlente for å skape gode opplevelser og god kontakt. Ved å gjøre dette føler en seg også litt mer satt pris på, og det er en motivasjon i hverdagen – noe som er viktig for oss som har ganske ujevnt med trafikk gjennom året, avslutter nøkkelpersonen for hytte- og husfolket i Vaset.

Ble kåret til Årets Joker-butikk
Joker Vaset blir ikke bare satt pris på av hyttefolk og bygdefolk. Også «butikkdriftfolk» setter pris på det Harald og gjengen i butikken leverer av service og resultater. For i selveste jubileumsåret ble altså Joker Vaset kåret til årets butikk i Joker-kjeden. I juryens begrunnelse står det blant annet å lese følgende:

«Butikken leverer en rekke servicetilbud. Langt over hva man kan forvente av en dagligvarebutikk. Butikken har også et bredt vareutvalg for å tilfredsstille sine kunder. Her skal du få kjøpt alt du trenger for å kose deg skikkelig. Butikken er selve navet i denne bygda/destinasjonen. Her er det ikke en ting som skjer uten at det er innom kjøpmannen. Skal en håndverker gjøre en jobb er han innom butikken for en veibeskrivelse og for å hente nøkkel».

Avslutningsvis så bekrefter altså juryen der at Harald er ja, nettopp – en nøkkelperson.