Joker feirer Norges lengstlevende radioreklame

I 11 år har Arne Torp funnet frem til Joker-butikker på radio. I disse dager går spot nummer 250 på lufta.

Joker sitt slagord er «Helt i nærheten», og med nærmere 500 butikker rundt om i alle landets kriker og kroker er det ingen overdrivelse. De siste 11 årene har språkforsker Arne Torp funnet frem til Joker-butikker innerst i fjorder, på toppen av fjell og midt i byer – kun ved hjelp av kjøpmennenes dialekt.

Språkforsker Arne Torp er nå pensjonert professor ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier på Universitetet i Oslo. Han har aldri angret på at han ble med på prosjektet tilbake i 2007.

– Jeg trodde jeg skulle lage tre reklamer, når er det altså blitt 250 og folk kjenner meg igjen på stemmen. «Er ikke du han derre Joker-mannen» spør de, forteller språkforskeren.

Mange spekulerer i om reklamene er jukset til, men alt lages i ett opptak og Torp får ingen hjelp underveis.

– For meg har det vært veldig moro å være med, sier Torp.

Gir lytteren belønning
Kampanjen har økt interessen for målføre og dialekter, og har bidratt til å tredoble folkets kjennskap til Joker. Reklamene blir også brukt i skoleundervisning, og 11 år etter oppstarten er reklamene fortsatt populære. Markedsdirektør i P4, Trond Killingstad, har en teori om hvorfor.

– Den gir lytteren en belønning for å høre på, nemlig muligheten for å være med å gjette på kjøpmannens dialekt, forklarer han.

Markedssjef i Joker, Roy Hval, er glad for at han fikk med seg Arne Torp på moroa i 2007.

– Arne Torp er et unikum, både som fagmann, formidler og entusiast. Noen regioner i landet kjenner han så godt at han ikke barer greier fylke og sted, men også gårds- og bruksnummer, sier Hval.

Han har ingen planer om å avslutte kampanjen med det første og håper Arne Torp er klar for 250 nye spotter.

– Kjøpmennene våre står i kø for å være med på dette, og vi må i hvert fall holde på til vi greier å sette fast Arne, hvis det er mulig, smiler Roy Hval.