Potetguiden

Hvilke poteter passer til hva?

Poteten er en av de viktigste matvarene vi har i verden og den kommer i ulike former, 
farger og smaker.

Poteten er full av næringsstoffer
Det er en myte at poteten inneholder mer karbohydrater enn ris og pasta! Den inneholder faktisk mindre. Poteten er full av næringsstoffer og er en god kilde til ja, karbohydrater, men også Vitamin C, B-vitaminer, jern og fiber. Samtidig dekker den mer enn 30% av dagsbehovet for kalium og inneholder nesten ikke fett.

Grønne poteter og poteter med lilla flekker
Det stemmer ikke at grønne poteter bare er umodne, og kan spises. Når poteter utsettes for lys enten på åkeren eller i butikken dannes det et stoff som heter solanin. Solanin gir en bitter smak på potetene, og stoffet er giftig. Grønne poteter skal derfor ikke spises. Grønne poteter kan gi magevondt og andre fysiske plager.

Lilla poteter er ikke farlige. Det er faktisk tvert imot. De lilla flekkene er antiocyaner som har antioksydant-egenskaper.

Ta en potet ...
Vi hjelper deg med å finne riktig potet i utvalget av poteter. Avhengig av hva du skal bruke poteten til, kan det variere hvilken potet som passer best. Her gir vi deg en kort forklaring på de mest vanlige potetene i våre butikker;

MANDEL
Selveste delikatessen blant poteter og en selvfølge når det serveres vilt, lute- og rakfisk.

Mandel, 2 kg.jpg

ASTERIX
Denne poteten kan brukes til nesten alt unntatt stappe. Den er kokefast med mild smak og bør kokes med skallet på.

Asterix 2 kg.jpg

KERRS PINK
Denne poteten er også kalt "sausepoteten" pga. sin melne konsistens, og er av mange foretrukket til Norges nasjonalrett kjøttkaker. Det blir også god stappe av denne.

Kerrs Pink 2 kg.jpg

BEATE
Dette er den anvendelige høst- og vinterpoteten som både er kokefast og mild i smaken.   

Beate 2 kg.jpg

PIMPERNEL
Dette er en melen potet med mye smak og gode kokeegenskaper. Den er smakfull og kan brukes til det meste, men er spesielt velegnet til potetmos og gratinering.

Pimpernel 2kg.jpg


Tips!
I mange retter kan du tilberede potetene med skallet på. Det er i skallet mye av kostfiberet sitter, derfor bør du ikke skrelle poteten. Men vask potetene godt før tilberedning. 

Her finner du mange oppskrifter med poteten som en viktig ingrediens.

Men visste du at kalde poteter gir mindre utslag på blodsukkeret og vekten enn varme, kokte poteter gjør?
Det skjer noe rart i poteten når den har vært kokt, og så avkjøles. Opptil 10 % av stivelsen forandrer seg slik at den blir til fiber - dette kalles resistent stivelse.  Vi kan ikke fordøye resistent stivelse, dermed blir en del av kaloriene fra stivelsen utilgjengelig for oss. 

Kilde: BAMA