Glem nyttårsforsettet, velg helårsforsettet

Her er tips til nyttårsforsettet som er lett å holde. Spis 5 om dagen hele året!

Sunne og gode frukter, grønnsaker og bær får du i alle regnbuens farger. Dette gir matglede og farger på både middags- og desserttallerkenen. Frukt, bær og grønnsaker er viktige i det daglige kostholdet fordi de inneholder både vitaminer, mineraler og fiber, og samtidig lite fett. Varier med appelsin, klementin, kiwi, paprika, potet, persille, brokkoli og blomkål. Anbefalingen er 5 om dagen, det vil si fem porsjoner frukt, bær og grønnsaker á 100 g sikrer dagsbehovet.

Del gjerne opp frukten og grønnsakene i passe store biter, så vil du oppleve at fatet fort blir tomt. Sunnere snacks finnes ikke, så la det gjerne bli et helårsforsett.

Vi har også samlet noen oppskrifter til tips og inspirasjon til både frokost, middag og dessert.

Relatert innhold

Frokost-smoothie med mango

Mangler du matlyst om morgenen, eller har du lyst på en sunn forfriskning? Da er smoothies tingen! Det er viktig å få i seg litt energi om morgenen slik at maskineriet settes i gang etter en lang natt.

Ananas- og agurksalat

Denne agurksalaten smaker deilig asiatisk av frisk ingefær. Salaten blir ofte servert i både India og Thailand og kan være et friskt tilbehør til både kjøtt- og fiskeretter.

Annas tomatspesial

Annas tomatspesial er en forfriskende salat som like gjerne kan serveres som selvstendig rett med brød og smør ved siden av som fristende tilbehør til kjøtt eller fisk.

Pizza med pesto og salat

Hvorfor ikke legge grønnsakene oppå pizzaen etter at den er stekt? Lekkert og fristende.

Enchilada med salsa, grønnsaker og bønner

Enchilada smaker kjempegodt selv uten kylling eller kjøtt. Stekt sopp, bønner og salat gir masse smak. Vil du ha enchiladaen ekstra sterk, topp med noen ringer syltet chili. Med ost og rømme på toppen har du et fullverdig måltid.

Epler i wok

Epler er kjempegodt å bruke i wok. Her har vi laget en middagswok med kylling, chili og andre grønnsaker hvor epler gir den lille ekstra pikante smaken på woken.

Eksotisk frukt med råkrem

Husk at en herlig porsjon med eksotisk frukt kan være én av dine 5 om dagen!

Enkel grønnsakswok

En rask, enkel og sunn grønnsakwok med masse smak. Her kan du bruke de grønnsakene du har for hånden.