Derfor bør du spise paprika

Visste du at paprika inneholder tre ganger så mye C-vitamin som appelsiner?

All paprika begynner som grønn. Noen forblir grønne, mens andre skifter farge til rød, gul, orange, hvit eller mørk fiolett. Grønn paprika er som regel billigst, siden den tar kortest tid å dyrke fram.

Det stemmer det at rød paprika inneholder tre ganger så mye C-vitamin som appelsin, mens den grønne inneholder dobbelt så mye. Den sprø, gode og litt søte paprikaen kan spises både rå og varmebehandlet. Men for vitaminenes del er det best å spise frukten rå da noe av næringsinnholdet går tapt ved steking og koking.

Spis litt paprika hver dag!
C-vitamin lagres ikke i kroppen. Derfor trenger vi jevnlig tilførsel, helst hver dag. Et par rause paprikaringer på gulostskiva er altså ingen dum idé. Paprika er også godt i salater, gryteretter, stuinger og wok - og kan fylles med det du liker og gratineres i ovnen.

Både jernopptaket og fettforbrenningen henger sammen med et tilstrekkelig inntak av vitamin C. Det er viktig for kroppens bindevev og er en av flere antioksidanter som bidrar til å nøytralisere frie radikaler. Paprika inneholder også mye A-vitamin, som er viktig for syn, hud og slimhinner.

Oppbevaring
Paprika trives best i temperatur mellom 8-12 grader, og gjerne i plastpose eller plastboks.

Paprikaen kan brukes til mye mer enn bare på osteskiven! Her gir vi deg noen tips til hva du kan lage.

 

Kilde: NRK Puls

Relatert innhold

Paprikasaus

Denne sausen er fantastisk til grillmat! Bruk enten grillet paprika fra glass, eller grill dine egne. Velg farge på paprikaen etter hvilken farge du vil ha på sausen.

Fylt paprika

Fylte grønnsaker er kjempegodt. Bruk gjerne paprika med ulike farger. Du kan også bruke den samme kjøttblandingen til å fylle for eksempel aromasopp eller aubergine.

Bakt paprika fylt med kinakål og oliven

Når du baker paprika i ovnen, kommer dens gode sødme ordentlig til sin rett. Fylt med kinakål og oliven blir den et dekorativt tilbehør.

Smoothie med gul paprika og ananas

Hvem har sagt at smoothie kun skal inneholde frukt og bær? Grønnsaker smaker kjempegodt i smoothie, og gjør det enkelt å få i seg '5 om dagen'. Her en frisk og sprek variant med gul paprika, ananas og hasselnøtter.

Grillspyd med laks, purre og fargerik paprika

Fellesskap og improvisert utekjøkken. Grill-digg på spyd.

Kyllingfilet med varm paprikasalat

Rask og sunn trenger nødvendigvis ikke være to motsetninger. Kyllingfilet med en varm salat med løk og paprika lager du trolig på under 20 minutter.

Omelett med skinke og paprika

Omelett er en fantastisk rett! Det er både enkelt, næringsrikt og godt. Fyllet kan du variere i det uendelige, derfor finner du helt sikkert noe i kjøleskapet som kan fylles i en omelett.
Send oss dine tilbakemeldinger