Sett grøt på menyen

23. oktober feirer vi grøtdagen her i Norge, lag grøt til frokost, middag eller kvelds.

Grøt er både sunt og godt, og lager du en grov variant av grøt, kan du spise den med god samvittighet! Grøt gir god metthetsfølelse, og bidrar med protein, fiber og lite fett.

Opplysningskontoret for brød og korn har laget listen under med seks grunner til at grøt bør stå på menyen.

  1. Det er næringsrikt. Innholdet av næringsstoffer varierer fra kornart til kornart, men generelt kan man si at grøt er en god kilde til vitaminer, mineraler, antioksidanter og langsomme karbohydrater.
  2. Det er billig. Grøt er rimelig mat som metter lenge.
  3. Det er godt for magen. Kostfiber bidrar til at magen og fordøydelsen fungerer godt. Helsedirektoratet anbefaler at man spiser 25–35 gram fiber daglig.
  4. Det er enkelt. Noen grøter krever kun at du rører dem sammen, så lager de seg selv over natten. Du kan velge og vrake blant ulike typer grøter, og de fleste variantene er veldig enkle å få til.
  5. Det gir et stabilt blodsukker. Fiberrike grøter gir deg lengre metthetsfølelse, noe som bidrar til at du spiser mindre og at blodsukkeret holder seg jevnt.
  6. Det bidrar til å senke kolesterolet. Grøt laget med havre eller bygg inneholder betaglukaner som bidrar til å senke kolesterolet i blodet.

Du kan med andre ord nyte en rykende varm bolle med grøt – det er godt for både store og små!

Relatert innhold

Fortånnagraut fra Orkdal

Fortennagraut, fortinnagraut eller onnegraut var andre navn på samme grøt. Det var en grøt som ble servert i to lag, byggmelsgrøt under, og over det et lag fra rømmegrøt, gjerne drysset med sukker og kanel.

Havregrøt med frukt og bær

Her er en grunnoppskrift på havregrøt som du kan sette ditt eget preg på ut fra hva du liker. F.eks. solsikkekjerner, banan i skiver, bringebær, blåbær eller annen frukt og bær. En super start på dagen, fordi havre inneholder mye fiber som holder deg mett lenge.