5 middager med brokkoli

Lær deg å bruke den grønne næringsbomben.

Brokkoli er en av de mest næringsrike grønnsakene vi har, og inneholder mer C-vitamin enn appelsiner. Likevel har den grønne knollen fått på seg et rykte som litt kjedelig, det håper vi å motbevise. 

Brokkolien har ikke bare en nydelig farge, men også god smak. Bama beskriver den på følgende måte; «mild kålsmak, en anelse bitterhet kombinert med sødme». 

For å lykkes med brokkoli er det viktigste at du ikke varmebehandler den for lenge, noen få minutter i kokende vann er nok. Bruker du den i wok bør brokkolien være noe av det siste du legger i pannen slik at den ikke blir stekt for lenge. 

Brokkolien kan også gjerne nytes rå, for eksempel i salater. Ønsker du å få frem den knallgrønne fargen kan du putte brokkolibukettene i kokende vann i noen sekunder før du har de over i isvann. 

Relatert innhold

Brokkoli- og pastagrateng

Dette er en 'alt-i-ett'-form med bl.a. brokkoli som er rask og enkel å lage og som i tillegg smaker utrolig godt. Fullverdig middag på en-to-tre.

Brokkolisuppe

En kjempegod suppe som får en herlig grønn farge og som er rask og enkel å tilberede med rimelige råvarer. Dette er suppe på 1-2-3.